Grenzen aangeven in de zorg

Hoe geef je je grenzen aan in de zorg? Vind je het rot overkomen als je nee moet zeggen tegen je collega? Help je toch weer die oude mevrouw, ook al gaat het ten koste van jezelf? Join the club, je bent niet de enige. Elk jaar lopen een miljoen Nederlanders het risico op een burn-out. Heb je het gevoel dat je die kant opgaat?

We geven workshops op locatie!

Uiteraard houden we ons aan de COVID-regels.

Grenzen aangeven in de zorg

Zorgverlener ben je niet voor niets.

Je hebt voor je vak gekozen, omdat je graag andere mensen helpt. Het is niet zomaar een beroep, het is waarschijnlijk een roeping voor je. Als je werkt, ben je er voor die ander. Voor je gevoel valt dit niet te combineren met zorgen voor jezelf. Want dat gaat dan toch ten koste van je zorgvrager? 

Als je denkt: dit gaat over mij, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij kunnen je helpen om beter voor jezelf te zorgen en daardoor juist meer energie voor anderen over te houden. Het kost jou namelijk energie als je je grenzen niet aan durft te geven. Je doet toch maar die extra dienst, je haalt even snel die meneer uit bed, je holt maar door. En thuis ben je afgedraaid. 

Wat kan er gebeuren als dit te lang doorgaat?

Je lichaam gaat erop reageren. Door je psychische stress gaat je lichaam signalen uitzenden. Je krijgt bijvoorbeeld hoofdpijn, darmkrampen, slapeloze nachten, pijn in je rug. Je lichaam liegt niet. Alles wat je in je hoofd onderdrukt, komt er in je lichaam op een andere manier uit. Lichamelijke klachten hebben je vaak iets belangrijks te vertellen. Als je de signalen van je lichaam begrijpt, begrijp je ook beter wat er zich afspeelt in je onderbewuste. Door te luisteren naar je lichaam, kun je eerder ingrijpen om je grenzen te bewaken.

Er valt nog meer over te zeggen.

Je voelt je slachtoffer van de gebeurtenissen om je heen. Je bent niet eerlijk tegenover je collega’s of familieleden. Je trekt negatieve energie aan. Je doet jezelf geweld aan. Je raakt verbitterd en depressief. Je sluit je af voor je omgeving. Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts. In Weerbaar met hoofd, hart en handen van Roelof Tichelaar kun je hier uitgebreider over lezen.

Zijn er alleen nadelen?

Nee, je grenzen niet aangeven heeft ook voordelen. Mensen vinden je aardig (omdat je nooit nee zegt). Je staat in de belangstelling, omdat je je voor een ander opoffert. Je krijgt geen conflict. Je hoeft niet bang te zijn voor afwijzing en je verliest geen vrienden.

Maar.

Is dat het je waard? Is het niet veel beter om aan anderen te laten zien wie je werkelijk bent? En ja, dat zou kunnen betekenen dat sommige mensen afzwaaien. Je vriend niet meer willen zijn, omdat ze een assertieve jij niet zo leuk vinden. Vraag je dan af wat voor vriend of collega dat is, die jouw grenzen niet wil respecteren. Leer te leven vanuit je eigen kracht, in plaats van dat je steeds nadenkt over wat een ander van jouw gedrag vindt.

Wat levert dat je op?

Doordat je stressniveau is gedaald, kan je lichaam weer ontspannen. Je ervaart meer rust, omdat je geen energie meer verspilt aan dingen die je eigenlijk niet wilt doen. Je bent trouw aan jezelf. Je trekt mensen aan die echt bij je passen. Je houdt meer ruimte voor jezelf over. Je voelt je krachtig. En niet onbelangrijk: anderen kunnen jouw grenzen leren kennen. En je maakt hen ervan bewust dat ze jouw grenzen overschrijden. Op die manier geef je hen de kans om hun gedrag af te leren.

Moeite met grenzen aangeven in de zorg? Ik niet!

Wat is het fantastisch als je dit over jezelf kunt zeggen. Hoe fijn is het om eerlijk naar jezelf en naar een ander te kunnen zijn. Zou je dit graag willen, maar weet je niet hoe? Wij willen je graag laagdrempelig trainen om jouw werkstress te verlagen, zodat je met meer plezier en energie naar je werk gaat.

Boksend meer zelfvertrouwen krijgen

Zorggrens

Offline

We plannen je graag in voor een gratis proefles. Je hoort snel van ons!

11:17
Stuur ons een appje voor een gratis proefles